Allhelgona och "China Pie"

Om någon skulle fråga mig vad Allhelgona är, skulle jag säga att det speglar Halloween men också en tid med familj, ett besök till kyrkogården för att tända ljus och tänka på sina nära och kära. Något år har vi ätit "gåsamiddag" hos pappa.
 
 De åren som vi inte har varit hemma i Ängelholm har vi gått till Minneslunden i Växjö och tänt ljus. Det är en speciell och lugn stund, en känsla och stillhet att stå bland så många tända ljus på en och samma plats. Veta att varje ljus betyder så mycket. Det är fint!
 
Ikväll ska jag tända ett stort ljus här hemma för igårkväll var jag bortbjuden till Marie- Pier på middag och i fredags hade vi gäster. Sen vet jag inte hur det fungerar här i Frankrike för någon kyrkogård finns inte inne i centrum, utan de är alla utanför stan på landet. 
 
Över hela Frankrike firas La Touissant, eller All Saint´s Day den 1 november varje år. Så i fredags var i stort sett allt stängt utom blomsteraffärer, kyrkor och kyrkogårdar. Det är en katolsk högtid.
 
 
Vackert hus med blomstrande balkonger. | Här bor Marie- Pier och Maxime
 
 
Marie- Pier bjöd på god "China Pie" som hon lagat för första gången och vi delade en flaska rödvin. 
Det roliga är att denna s.k. China Pie är en rätt som vi växt upp med hos mamma och som jag själv sen har fortsatt laga på egen hand. Köttfärssås, majs och potatismos som läggs i tre egna lager i en form och in i ugnen. Det är SÅ gott!
 
 
På väg hem
 
Tack för igår M-P!
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Min blogg är som en gott & blandat påse- en blandning av sött och salt. Här får du läsa om allt från vad som fyller en helt vanlig vardag till att vara på resande fot. Nu väntar nya äventyr, följ med!

RSS 2.0