Frioul Island

Andra dagen i Marseille vaknade vi upp trötta, i alla fall jag, efter en jobbig natt med lite sömn. Vårt hotellrum låg ut mot en större vältrafikerad gata och det var liv i stort sett hela natten. Mopeder, bilar, polisbilar och ambulanser...
Men vad gör det när man har semester!?
 
  
S T A R B U C K S
 
Efter frukost på hotellet gick vi ner mot hamnen och till vårt kära Starbucks som vi hade funnit kvällen innan. En stor americano med mjölk till mig och någon Café Latte med Caramel smak till Daniel som vi njöt av på deras uteservering. Älskar att ta en fika på morgonen eller förmiddagen och bara sitta och titta på allt liv ute på gatan. Det är något speciellt, särsilt utomlands. 
 
 
 
Kvart över tolv tog vi en båttur ut till ön Frioul som ligger 30 minuters färd utanför Marseille. Innan båten gick hann vi gå omkring och kika lite mer på Marseilles gator. Tyvärr var det molnigt och regnet hängde i luften men vi ville gärna hinna med en båttur till ön när vi väl var här.
 
Det var inte många människor på Frioul Island och många av restaurangerna var stängda. Vi gick lite i hamnen och runt omkring innan vi åt varsin god Paella på en restaurang som hade öppet och där det satt några andra själar än vi.
 
 
 
 
 
 
 
  
 
 
 Hade man inte frusit så hade vi gärna gått längre på ön som är rätt stor och väldigt vacker. Allt blir alltid vackrare med fint väder.
Att jag frös har jag bara mig själv att skylla för jag var lite väl optimistisk när jag packade "sommarkläder". Det var nämligen runt 20 grader i söndags när jag tittade på väderappen.
 
När vi kom tillbaka på fastlandet gick vi tillbaka till hotellet för en snabb vila och bytte om innan vi tog en sväng på stan i butikerna. Efter det åt vi en tre rätters middag igen men på en annan restaurang i samma område som den vi åt på kvällen innan. Lyx!
 
  
 
Till förrätt åt jag en tomat- och mozzarellasallad och Daniel en lax toast.
Till huvudrätt provade vi något nytt igen och beställde varsin Bouillabaisse. Det var ingen favorit för min del men Daniel gillade det skarpt. Det var lite för mycket havssmak och jag trodde att soppan skulle vara mer gräddig. Men tack vare fiskbitarna och krutongerna som man tog en grym aioli på och la ner i soppan så var den okej.
Till efterrätt beställde vi ananas med grädde och en nougatglass med hallonsås och grädde. Jätte gott!
 


Kommentarer
Mathias&Rebecca

Usch ingen höjdare med trafik ljud hela natten he he!! Men underbara bilder! :) Ha en underbar dag! :)

2013-11-08 @ 10:48:04
URL: http://twoplusone.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Min blogg är som en gott & blandat påse- en blandning av sött och salt. Här får du läsa om allt från vad som fyller en helt vanlig vardag till att vara på resande fot. Nu väntar nya äventyr, följ med!

RSS 2.0