Smultronstället Cassis

På onsdagen hade vi planerat att åka till Cassis som vi blivit tipsade om och som är ett smultronställe för många fransmän. 
Vi hade tänkt börja dagen med en Starbucks och ta bussen halv ett till Cassis men ändrade oss när vi kom utanför hotellet. Istället promenerade vi till busshållsplatsen och tog en tidigare buss klockan elva. Helt rätt val.
 
Underbart väder och ett underbart mysigt litet ställe- Cassis!
 
 
 
 
Vi började med att ta ett glas vin och en cappuccino å förmiddagen..
 
  
 
..innan vi strosade vidare
 
 
 
Vi åt en god lunch på en annan restaurang nere i hamnen. Daniel åt pizza och jag fortsatte passa på att äta fisk och skaldjur när vi befinner oss i dessa trakter. Restaurangen hade cider så jag tog återigen tillfället i akt och beställde det.
  
 
 
När vi hade gottat oss i solen med mat och dryck i lugn och ro gick vi för att försöka hitta Calanques som ett äldre par tipsade om.
 
 
 
 
 
I 24 graders värme och med ömma fötter från fel skoval, converse, kom vi till slut fram till vårt mål. Och det var värt det!
 
Calanques  
 
 
 
 
Aj aj aj vad ont i fötterna vi hade när vi kom ner till hamnen i Cassis igen. Satte oss en stund vid stranden innan vi tog ett glas vin på en tredje restaurang i hamnen. Kvart i sex tog vi bussen tillbaka till Marseille medan solen gick ner.
 

 
 
 
När vi kom fram till Marseille igen gick vi aldrig inom hotellet utan istället shoppade jag ett par leggings och vi satte oss på samma bar som första kvällen. Även denna gången bjöd de samma tilltugg men med tapenade.
 
 
  
Tredje gången gillt! Det blev en trerätters även tredje kvällen och på en tredje restaurang.Jag fortsatte att testa nytt och åt för första gången carpaccio till förrätt. Daniel åt Bouillbaisse.
 
Till huvudrätt åt jag fisk och Daniel grillad tonfisk. De tyckte nog vi var lite konstiga som beställde in chiliaiolin som sås till min potatis och Daniels pommes. Men gott var det!
Min efterrätt var ingen höjdare så jag åt upp chokladsåsen och grädden från Daniels efterrätt. Älskar choklad och man blir glad av choklad. 
 
En grym dag!
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Min blogg är som en gott & blandat påse- en blandning av sött och salt. Här får du läsa om allt från vad som fyller en helt vanlig vardag till att vara på resande fot. Nu väntar nya äventyr, följ med!

RSS 2.0