Gryta & Piroger

Igårkväll kom Linn, Johan och Noomi över till oss för lite mat och såklart hockey på tv. Vi måste ju följa våra vänner i Växjö och igår var det dags för Lakers att ta emot AIK. 
 
Vi lagade för första gången en "riktig" gryta som fick inspireras från lite olika recept som jag tidigare googlat fram under dagen. Vad trevligt och roligare det är att laga maten tillsammans, att få lite hjälp. Hoppas det blir av oftare. Med musik på i bakgrunden så tyckte till och med Daniel att det var rätt roligt!
 
   
 
Först fräste vi lök, champinjoner, morötter och vitlök i smör. Grytbitarna (av fläskkött) kryddades och bryntes tills det fick färg.
 
 
Därefter fick det koka tillsammans med vatten, buljong, krossade tomater, tomatpuré och soya.
Vi lät det koka rätt länge, lite mer än en timme. 
 
Efterhand smaksatte jag med lite vad jag kände för och det blev dijonsenap, lite lingon, lite socker, mer soya, sambal oelek och olika kryddor. I slutet rörde jag i några deciliter creme fraische. (Glömde ta bild på slutresultatet)
Grytan serverades sedan med kokt ris. 
 
Deliscious!
 
Noomi kör lite skönt häng och "kollar hockeyn"
 
Ikväll är det Daniel som står för matlagningen... tacos! Även om det knappt är någon tillagning så är det skönt att för en gångs skull kunna sitta vid datorn medan någon annan gör maten.  
 
*  *  *
 
Idag har jag också provat något för första gången, nämligen att göra egna piroger. Men degen blev för kletig så jag fick den inte att hålla ihop riktigt tyvärr, därav att tre fick bli öppna. De ska vi äta i helgen, men det lilla jag provsmakade så var de goda!!
 
 
*  *  *
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Min blogg är som en gott & blandat påse- en blandning av sött och salt. Här får du läsa om allt från vad som fyller en helt vanlig vardag till att vara på resande fot. Nu väntar nya äventyr, följ med!

RSS 2.0