Egengjord dijonsenap

Lördagen började med nybakad baguette till frukost innan vi tog en lugn promenad längs kanalen till sjön Lac Kir i det fina vädret. Hem om och gjorde oss i ordning för en heldag på stan, bara jag och mamma. Daniel hade haft värmning på morgonen och sen fick han en dag för sig själv så att han kunde ladda inför kvällens match.
 
Vanligtvis brukar jag inte shoppa när jag går på stan med mamma, men vad hände? Det köptes både en tunnare kofta, en crémefärgad halsduk, en vit kortärmad topp och en jacka! Mamma köpte ett par ballerinaskor. Alltid något.
Lördag och skinande sol innebar att det kryllade av människor på stan. Det var fullsatta uteserveringar på Darcy torget där vi tog en fika! Härligt!
 
Klockan fyra var det dags för mamma att utnyttja en av sina födelsedagspresenter- att göra sin egna dijonsenap. På vägen dit satte vi oss på ett "nytt" ställe vid Notre Dam för ett glas vin. Väl på plats för senapstillverkningen insåg vi att det var mamma och tolv andra personer som kände varandra. Först berättades historien bakom dijonsenapen, som visade sig komma ursprungligen från Kina. Därefter mortlades senapsfröna ordentligt, innan lite druvvätska blandades i (vätskan innan det blir vin) och sedan i med tre nyper salt. Viola! 
Till den färdiga senapen serverades ett glas vin och en tallrik med olika delikatesser. Den mjuka osten var grymt god, men inte tänkte jag på att fråga vad det var för någon. Smart. 
I fredagskväll fann jag en nykomling till mina favoritostar- Babybel. Nu förstår jag dig Gery, den är grym! 
 
Ett glas vin vid Notre Dam
Vinnarinstinkten i mamma kom fram
 
Innan kvällens match bjöd jag mamma på nachos här hemma innan vi promenerade till hallen med Lisa och Linn. Dijon mötte ett av seriens topplag Briancon och det slutade tyvärr med en förlust och ingen vidare bra insats från min andra hälft. Nya tag ikväll!
 


Kommentarer
Anonym

Ja jäklar va jag mirtlade :-)

2013-09-25 @ 18:39:10
Anonym

Mortlade... ska det va

2013-09-25 @ 18:40:00


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Min blogg är som en gott & blandat påse- en blandning av sött och salt. Här får du läsa om allt från vad som fyller en helt vanlig vardag till att vara på resande fot. Nu väntar nya äventyr, följ med!

RSS 2.0