Virus försvinn!

I över en vecka har jag nu dragits med denna förkylning som började med feber en dag, sen kände jag mig piggare och gjorde ärenden på stan så fort som dagen efter. Sen har snuvan kommit ordentligt, täppt näsa, inget smak- och luktsinne ett par dagar och nu fortfarande snuvig men framförallt känningar i halsen. Det kliar och det är självklart värst på kvällen när man ska försöka sova... det går sådär bra!
 
Det börjar bli väldigt drygt att vänta ut förkylningen särksilt när jag i övrigt mår bra så idag ska jag besöka apoteket och se vad de har att erbjuda. Hittills har jag i förhoppning om att det ska gå över kört med halstabletter, äta honung till kaffet och teet (som jag dricker bara för jag är förkyld), äta någon extra frukt.. 
 
På nätet hittade jag tips på hur du kan lindra rethosta själv..
 
Choklad

Läkare har funnit att teobromin, som finns i kakao, är verksamt mot rethosta. Hela tre gånger mer effektivt än Kodein som ofta är det verksamma ämnet i hostmediciner. Så testa att drick två koppar choklad eller ät 100g mörk choklad.

Vilken tur att jag brukar göra det och att choklad ÄR så gott!!

Bryt trenden

Att hosta när man lider av rethosta förvärrar hostan. Kämpa emot så gott det går så lindras hostan efter en stund. 

Lättare sagt än gjort, försöka går ju!

Sov svalt!

Att sova i ett svalt rum kan göra att man somnar lättare.

Oj, vi har elementet på högsta värmen för jag är alltid frusen när jag går och lägger mig, sen vaknar jag svettig på natten. Får nog dra ner på värmen..

Sov sittandes

Att sitta upp lindrar rethostan. Försök att sova halvt sittandes med hjälp av kuddar bakom ryggen.

Oj jag som somnar på spikmattan varje kväll och har mina rutiner.. det blir en utmaning!

Drick!

Att dricka kan lindra rethostan genom att lösa upp slemmet lite och även göra svalget ”lent”.

Att dricka är något jag glömmer ALLT för ofta, särskilt i samband med när jag äter.

Knäckebröd

Låt knäckebrödet rensa luftvägarna.

Det ska jag prova, river nog gött i halsen!

  • .............

    Finns säkert många fler tips!! 

    Vet du något som kan hjälpa?

    _____________________________________________________


    Igår var jag på hockeymatch och Dijon vann mot Brest med hela 11- 5 och det blev fyra poäng för Daniel, 3 mål och 1 assist. Boom!

    Var riktigt kul att vara på matchen för vi satt flera respektive tillsammans och jag var extra taggad för att se en match!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Min blogg är som en gott & blandat påse- en blandning av sött och salt. Här får du läsa om allt från vad som fyller en helt vanlig vardag till att vara på resande fot. Nu väntar nya äventyr, följ med!

RSS 2.0